اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

معلمان کردستانی این ‌روزها الفبای معرفت یاد می‌دهند

گرچه این روزها نیمکت‌های کلاس‌ها خالی از میزبانی دانش‌آموزان هستند و تخته سیاه مدرسه ها رنگی از تدریس و تعلیم ندارند، اما معلمان همچنان الفبای دانش و معرفت می‌آموزند و دانش‌آموزان با تلاش خود برای کسب علم، الفبای قدردانی را بجا می‌آورند.

معلمان کردستانی این ‌روزها الفبای معرفت یاد می‌دهند

خبرگزاری فارس، کردستان - عدالت ناصری. دیده که به جهان گشودیم الفبای زندگی را از مادر و پدر آموختیم، مهربانی را، ادب را و احترام را، یاد گرفتیم که چگونه قدردان زحمات و خوبی‌های اطرافیان خود باشیم.

بزرگ که شدیم از دنیای کودکانه خود پا به دنیای جدیدی به نام مدرسه نهادیم تا بیاموزیم و به رشد و موفقیت برسیم.

آشنایی‌مان در همان روز نخست مدرسه با معلم ما را وارد دنیای جدیدی از یادگیری کرد، این بار جدای از الفبای زندگی، الفبای علم و دانش را آموختیم تا در آینده‌ی زندگیمان به ترقی و تعالی دست یابیم.

امروز که جهان، کشور و استانمان درگیر مبارزه با ویروس کروناست و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی را شاهدیم، معلمان با آموزش شاگردان خود در فضای مجازی و یا حضور در منازلشان بجای الفبای علم و دانش، الفبای عشق را می‌آموزند و نشان می‌دهند که عشق به تعلیم و تعلم و آموزش همواره رسالت کاریشان است و هیچ شرایطی توان توقفِ این عشق و محبت را ندارد.

روز معلم یادآور شکوه و عظمت فعالان عرصه تعلیم و تربیت

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان می‌گوید: روز معلم یادآور شکوه و عظمت زنان و مردان بزرگی است که در عرصه تعلیم و تربیت، زیباترین جلوه‌های عشق و ایثار را به نمایش می‌گذارند و با تربیت نسل آینده ساز، فردای کشور را تضمین  می‌کنند.

رشید قربانی تاکید کرد: تلاش‌های جهادی و فعالیت موثر معلمان عزیز در سال تحصیلی جاری و ایام تعطیلی مدارس، به خصوص در استمرار فرایند یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان و تداوم جریان آموزش، صحنه‌های به یادماندنی از اخلاص، تعهد و دلسوزی معلمان فرهیخته را ثبت و برای همیشه ماندگار کرد.

تلاش معلمان کردستانی برای آموزش شاگردان در جای جای استان

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کامیاران نیز با تبریک روز معلم گفت: در روزهایی که مدارس به علت پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری کرونا در کشور تعطیل هستند و دانش‌آموزان در مدارس و کلاس‌ها حضور ندارند، راهبران آموزشی و تربیتی، مدیر آموزگاران و آموزگاران مدارس روستایی شهرستان کامیاران در راستای تحقق شعار آموزش تعطیل شدنی نیست، با تهیه محتوای آموزشی در قالب فیلم و لوح فشرده و تحویل به دانش‌آموزان و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی در فضای باز با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای رفع اشکال یا ارایه آموزش به دانش آموزان تلاش می‌کنند.

هادی الله‌ویسی خاطرنشان کرد: راهبران آموزشی و تربیتی و آموزگاران با حضور در مناطق محروم و روستایی به دانش‌آموزانی که به دلایل مختلف از جمله عدم دسترسی به اینترنت و فضای مجازیف آموزش‌های لازم را به آنها ارائه می‌دهند.

وی اضافه کرد: این معلمان رسالت خویش را در این شرایط اضطراری جامعه به انجام می‌رسانند تا دانش‌آموزان در روستا ها هم از خدمات آموزشی و فعالیت‌های درسی در این ایام محروم نمانند.

خرامان حاجی‌ویسی آموزگار دبستان شهدای نشور از توابع منطقه موچش، با حضور در محیط آموزشی محل خدمتش، ضمن دیدار با دانش‌آموزان، فرایند استمرار یادگیری و آموزش را تداوم بخشید.

این معلم دلسوز و فداکار اظهار داشت: به دلیل تعطیلی مدارس در ایام شیوع ویروس کرونا و عدم دسترسی دانش‌آموزان به فضای مجازی و آموزش از راه دور در آن منطقه، بنده با علاقه شخصی خود در محیط آموزشی محل خدمتم حضور یافتم و با رعایت فاصله اجتماعی و مسائل بهداشتی، فرایند آموزش را از سرگرفتم.

رئیس آموزش و پرورش منطقه موچش نیز عنوان کرد: آموزش حضوری در مدارس روستایی دوردست دارای کلاس‌های چندپایه با تعداد دانش‌آموز محدود که از دسترسی به شبکه شاد دچار مشکل بودند با اطمینان از پاک‌بودن روستا و عدم ابتلا به ویروس کرونا و رضایت کامل والدین مبنی بر حضور فرزندانشان در کلاس درس با حضور معلمان آغاز شد.

صالح محمدی اضافه کرد: این کلاس‌ها به تفکیک پایه در ساعت مختلف با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، دستکش و ضدعفونی فضا، با نظارت کامل راهبران آموزشی بر روند آموزش حضوری تشکیل شده است.

معلم روستای قمچقای منطقه کرانی شهرستان بیجار نیز علاوه بر آغاز فعالیت آموزشی و تدریس خود در فضای باز مدرسه و در محیطی کاملا بهداشتی اعلام کرد: برای دانش‌آموزانی که در مناطق روستایی هستند و به اینترنت دسترسی ندارند درسنامه تهیه شده که بین دانش‌آموزان این مناطق توزیع شده است تا از تحصیل عقب نمانند.

طاهره ملابابایی تصریح کرد: درسنامه‌ها نیز با رعایت مسائل بهداشتی به همراه جزوات آموزشی بین دانش‌آموزان مناطق روستایی توزیع شده است.

دانش‌آموزان استثنایی هم از تحصیل جا نمی‌مانند

نجم‌الدین طاهری آموزگار دلسوز دبستان استثنایی طلوع کرآباد واقع در شهرستان سروآباد نیز با حضور در منزل دانش آموزان با رعایت مسائل بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی کلاس حضوری برگزار می کند و به آن ها درس می دهدتا نشان دهد هیچ عاملی، حتی بیماری یارای مقابله در برابر عشق معلمی را ندارد.

 این فرهنگی متعهد گفت: با توجه به تعطیلی مدارس و این امکان که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه منطقه از روند آموزش فاصله بگیرند، بر خود تکلیف دانستم که به میان این عزیزان بروم و وضعیت تحصیلی آن‌ها را بررسی کنم.

نَقل برخی مشکلات معلمان در این دوره کرونایی از زبان یک معلم

یکی از معلمان شهرستان سنندج نیز به مشکلات کنونی معلمان در شرایط کرونایی پرداخت و اظهار کرد: نداشتن گوشی هوشمند توسط برخی از دانش‌آموزان و حتی والدین آنها به عنوان یکی از دغدغه‌های معلمان برای تدریس برابر به همه دانش‌آموزان به شمار می‌رود و این مشکل منجر به عقب افتادن این دانش‌آموزان نسبت به سایر همکلاسانشان می‌شود.

وی اضافه کرد: بی‌خیالی برخی والدین و دانش‌آموزان و عدم توجه آنها به مباحث مطرح شده در شبکه شاد نیز از مسائل و مشکلاتی است که معلمان با آن روبرو هستند و نیاز است والدین نیز پیگیر دروس فرزندان خود باشند.

وی با اشاره به اینکه معلمان از طریق شبکه شاد در قالب فیلم و عکس امکان ارسال دروس آموزشی به دانش‌آموزان را دارند، اضافه کرد: دانش‌آموزان پس از دریافت فایل‌های تصویری آموزشی که با صرف چندین ساعت زمان توسط معلمان انجام گرفته، باید تکالیف خود را انجام دهند و مجدد برای معلمان خود ارسال کنند که بررسی تکالیف دانش‌آموزان از طریق شبکه شاد برای معلمان زمانبر و مشکل است به گونه‌ای که بطور میانگین اگر از یک کلاس 30 نفره روزانه سه صفحه تکلیف از هر دانش‌آموز برای معلم ارسال شود، معلم باید روزانه حدود یکصد صفحه تکلیف دانش‌آموزان را از طریق گوشی بررسی کند.

وی اضافه کرد: گرچه استفاده از ظرفیت شبکه شاد گامی برای عدم تعطیلی آموزش در این بُرهه کرونایی است، اما کانال شاد ضعیف بوده و تصاویر و فیلم‌های ارسالی با تاخیر برای دانش‌آموزان ارسال می‌شود و  چندین ساعت آموزش و چندین ساعت بررسی تکالیف درسی دانش‌آموزان از طریق گوشی هوشمند برای معلمان مشکل‌ساز است و حتی معلمان را از رسیدگی به فرزندان‌ و خانواده‌هایشان دور کرده است.

این معلم سنندجی اضافه کرد: برخی از دانش‌آموزان نیز توان خرید اینترنت ندارند بنابراین هر روز امکان استفاده از شبکه شاد و آموزش مجازی برای آنها میسر نیست و این مهم نیازمند رسیدگی و تدابیر مسوولان برای حل این مشکلات است.

میزان تعهد معلمان کردستانی به ویژه در مناطق فاقد دسترسی به اینترنت، دورافتاده و صعب‌العبور استان کردستان در ایام تعطیلی اجباری مدارس نشان می‌دهد همانگونه که کادر زحمتکش درمانی کشور با فداکاری بی‌مثال خود فرشتگان سلامت مردم هستند، معلمان و راهبران آموزشی نیز با حداقل امکانات و با تلاش و جدیت خود جهادگران و قهرمانان عرصه تعلیم و تربیت این مرز و بوم هستند.

کرونا که آمد و مدارس که تعطیل شد عشق معلمی به آموزش دوچندان شد و علاقه شاگردان به یادگیری مضاعف، کرونا یادمان داد که هیچ ثروتی بالاتر از علم نیست و این معلم است که علم را به شاگردانش می‌آموزد تا با علمشان عالمانی باشند برای سربلندی و افتخار این مرز و بوم.

بی‌شک در برابر عشق و اراده و دلسوزی معلمان سرزمین‌مان باید الفبای قدردانی بجای آوریم و قدردان زحمات بی‌پایان و دلسوزی‌های بیکرانشان باشیم که هیچگاه اجازه نخواهند داد به تحصیل و کسب دانش فرزندان این مرز و بوم خدشه‌ای وارد شود.

انتهای پیام/2330/72/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول